رژه نظامی شبه‌نظامیان فلسطینی در جنین پس از پایان حملات اسرائیل

دولت اسرائیل می‌گوید در جریان عملیات نظامی در اردوگاه جنین، دست‌کم از هزار نیروی اسرائيلی بهره گرفته است

 خیابان‌های جنین در کرانه باختری پس از عملیات دو روزه ارتش اسرائیل، پنجم ژوئیه ۲۰۲۳ ـ  AHMAD GHARABLI / AFP

شبه‌نظامیان فلسطینی روز چهارشنبه، هم‌زمان با تشییع پیکر شهروندان فلسطینی کشته‌شده در ۴۸ ساعت گذشته، در شهر جنین رژه نظامی رفتند.

هم‌زمان با این رژه، بسیاری از شهروندان فلسطینی خشمگین که در این مراسم حضور یافته بودند مقام‌های تشکیلات خودگردان فلسطین شرکت‌کننده را به «ضعف و ناکارآمدی» متهم کردند.

در حمله دو روزه ارتش اسرائیل به اردوگاه آوارگان فلسطینی در جنین دست‌کم ۱۲ نفر کشته و بیش از ۱۰۰ نفر زخمی شدند که حال ۲۰ تن از آنان بسیار وخیم گزارش شده است.

اسرائیل برای عملیات پاک‌سازی جنین دست‌کم از هزار نظامی اسرائیلی بهره برده است.

محمد منصور، یکی از ساکنان اردوگاه جنین، که بولدوزرهای زرهی کابل‌‌های برق آن را قطع و لوله‌های آب را نیز منهدم کرده‌اند، به خبرگزاری رویترز گفت: «ما در خانه ماندیم، اما بعد برق را قطع کردند. سپس آب را قطع کردند. نان و آذوقه ما تمام شده است. گرسنه‌ایم. هیچ‌گاه چنین روزهایی را ندیده بودیم.»

روز چهارشنبه دست‌کم ۱۰ نفر از کشته‌های ساعت‌های گذشته در اردوگاه جنین با حضور شهروندان فلسطینی تشییع شدند.

رویترز می‌گوید ۳ نفر از رهبران ارشد تشکیلات خودگردان فلسطینی که در این مراسم حضور داشتند، پس از مواجهه با خشم شبه‌نظامیان و شهروندان معترض و خشمگین، ناگزیر از ترک این مراسم شدند. مخالفان فریاد می زدند: «برو گم شو.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رویترز می‌گوید پس از خروج نیروهای اسرائیلی از جنین، رهبران جهاد اسلامی و دیگر گروه‌های شبه‌نظامی مسلح مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران ادعای پیروزی کردند.

معتصم استتینا، پدر شش فرزند، در جنین به خبرگزاری رویترز گفت: «اسرائیلی‌ها به آنچه می‌خواستند نرسیدند، خدا را شکر. حال جوانان خوب است، خانواده‌ها خوب‌اند و اردوگاه خوب است.»

یکی از فرزندان معتصم در بازداشت اسرائیل است. این شهروند ساکن اردوگاه جنین تاکید کرد که همه فلسطینی‌ها « به ۱۲ شهید ساعت‌های گذشته افتخار می‌کنند.»

ارتش اسرائیل می‌گوید دست‌کم ۱۵۰ فلسطینی عضو گروه‌‌های شبه‌نظامی را در جریان عملیات دوروزه بازداشت کرده است.

به گفته رویترز، ارتش اسرائیل مدعی است که در اردوگاه جنین و اطراف آن اردوگاه انبارهای اسلحه و مین‌های کنار جاده‌ای شبه‌نظامیان فلسطینی را نابود کرده است.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که همه کشته‌های این عملیات دو روزه از اعضای گروه‌های جهادی و شبه‌نظامی فلسطینی‌اند.

گروه جهاد اسلامی مدعی است که فقط ۷ نفر از ۱۲ کشته شبانه‌روز گذشته از اعضای گروه‌های مسلح و شبه‌نظامی فلسطینی‌اند.

پرتاب راکت از نوار غزه

پس از خروج نیروهای اسرائیلی از جنین، دولت اسرائیل می‌گوید شب گذشته چند راکت پرتاب‌شده از نوار غزه را ره‌گیری و نابود کرده است.

هم‌زمان، رویترز خبر می‌دهد که نیروهای اسرائیلی به هدف‌های نظامی در نوارغزه حمله کرده‌اند. این حمله‌ها تلفات جانی نداشته است.

حمله تروریستی در تل آویو

خبرگزاری فرانسه روز سه‌شنبه اعلام کرد نیروهای جهادی فلسطینی در واکنش به عملیات دو روزه ارتش اسرائیل در جنین دست به یک حمله تروریستی زدند.

روز سه‌شنبه، پلیس شهر تل آویو اعلام کرد شهروندی فلسطینی با خودرویی به سمت چند عابر پیاده رفت و پس از آن با چاقو به آن‌ها حمله و دست‌کم هشت نفر را زخمی کرد.

نیروهای پلیس راننده این خودرو را به ضرب گلوله از پای درآوردند.

نگرانی اسرائیل از قدرت گرفتن گروه‌های شبه‌نظامی در کرانه باختری

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، پیش‌تر در روز سه‌شنبه هشدار داده بود که عملیات جنین بعید است «تنها همین یک بار» باشد و گفت که این عملیات «آغاز تهاجم‌های منظم» خواهد بود.

به گفته رویترز، سخنگوی «گردان قدس»، یکی از شاخه‌های مسلح جهاد اسلامی، نیز در واکنش به عملیات اسرائیلی‌ها متعهد شده است که از این پس «فلسطینی‌ها هر کوچه و خیابان را به‌زودی به میدان جنگ و درگیری تبدیل خواهند کرد.»

عملیات اخیر ارتش اسرائیل در اردوگاه جنین یکی از بزرگ‌ترین عملیات‌های بیست سال اخیر در کرانه باختری بوده است.

دولت اسرائیل نگرانی فراوانی از قدرت گرفتن گروه‌های شبه‌نظامی در جنین دارد. آن‌ها می‌گویند دست‌کم نیمی از جمعیت جنین را شبه‌نظامیان وابسته به جهاد اسلامی یا جنبش حماس تشکیل می‌دهند. قدرت گرفتن روزافزون گروه‌های شبه‌نظامی در کرانه باختری هم‌زمان نشانه‌ای از تضعیف تشکیلات خودگردان فلسطینی در آن منطقه است.

در همین ارتباط، تصویرهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که نشان می‌دهد صدها نفر از اولین ساعت‌های روز چهارشنبه در مخالفت با تشکیلات خودگردان فلسطینی در مقابل دفتر فرماندار این تشکیلات تجمع کرده‌اند و به دیوارهای این ساختمان سنگ پرتاب می‌کنند.

کاهش محبوبیت تشکیلات خودگردان فلسطین نزد بخشی از شهروندان در کرانه باختری در حالی است که اسرائيل نیز این تشکیلات و رهبر آن محمود عباس ۸۷ ساله را محکوم می کند که نتوانسته است گروه‌های شبه‌نظامی و مسلح فلسطینی را مهار کند.

مقام‌های تشکیلات خودگردان در واکنش به این اتهام‌ها می‌گویند که دولت اسرائیل با تضعیف عمدی اقتدار آن‌ها اداره کرانه باختری را غیرممکن کرده است.

رویترز می گوید تازه‌ترین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که تقریبا ۸۰ درصد فلسطینی‌ها خواهان استعفای محمود عباس هستند.

این در حالی است که هنوز جانشین مقتدری برای او در میان سیاستمداران تشکیلات خودگردان پیدا نشده است. نزدیک به ۲۰ سال است که تشکیلات خودگردان از برگزاری انتخابات سر باز زده است.

بیشتر از جهان